Vanliga frågor kring, HV Batteri och Drive Unit

 

HV battery 3
EV-Repair-and-Convert-AB-Tesla-EMMC-MCU-Swissbit-upgrade 3
HV battery 4
HV battery 2
EV-Repair-and-Convert-AB-Tesla-EMMC-MCU-Swissbit-upgrade 5
HV battery 6
IMG-20230112-WA0012
IMG-20230112-WA0015
IMG-20230112-WA0013
IMG-20230112-WA0014

Vanliga frågor om



HV Batteri


 


Vad är ett HV Batteri?
HV, Högvolts batteriet är placerad under chassit på din elbil. HV batteriet består av flera moduler och där varje modul i sin tur är uppbyggd av flera hundra celler. Dessa battericeller har olika dimensioner och kapacitet. Detta motsvarar ”bränsletanken” i en bränsledriven bil och begränsar antal kilometer du kan köra ditt fordon.

HV batteriet trivs bäst i rumstemperatur och i torr miljö. Vid höga temperaturer (vår/sommar) använder HV batteriet sin egen energi för att bibehålla önskad temperatur, genom att bilen använder AC’n och cirkulerar kylvätskan i systemet. Tvärtom på vintern, där behövs tillskottvärme (PTC heater). HV batteriet gör allt för att bibehålla önskad temperatur. Därmed ”äter” den mer energi vid temperaturskillnader.

 


Är ett HV batteri reparationsbar?  
Dem flesta fel i ett HV batteri kan repareras. Detta är ingen guide för hur reparation kan ske utan all reparation av HV batterier bör ske av rätt utbildade personer. Det ingår både mekanisk och mjukvara arbete i en HV batterireparation.


 

Kommer min bil att köra snabbare och/eller köra längre?
Din elbil kommer inte att bli snabbare däremot kan räckvidden förlängas. Längre räckvidd kan ske om vi lägger fler moduler eller reparerar (byter ut till nyare moduler). Men ”nya moduler” är inte lätta att få tag på då dem flesta som finns ute på marknaden restaureras. Dessutom måste det finns plats för fler moduler.  
Vi reparerar delarna som är defekta och rengör samt ser till att inte fler moduler eller delar fallerar i förebyggande syfte. Vi öppnar inte upp HV batteriet mer än nödvändigt. Vill kunden att vi ska undersöka HV batteriet mer djupgående utöver det ursprungliga felet när vi ändå har batteriet av monterat, så kan vi självklart diskutera detta. En separat offert tillkommer i dessa fall.

 

 

Hört talas om umbrella valves, vad är detta?
HV batteriet använder sig utav ventiler (umbrella valves) för att släppa ut fukt och vätska så att det förblir ren och torr. Dessa ventiler kan sättas igen och dra in fukt istället. Kör du ofta i en miljö där det är grusigt och damigt (t.ex grusväg) så är vår rekommendation att man kommer in till oss en gång per år för rengöring av ventiler. Här jobbar vi i förebyggande syfte för att undvika problem med HV batteriet.  


 

Vid reparation - Vad gör ni, hur ser processen ut, garantier?
Vi felsöker din elbil för att ta reda på vad som är defekt/fel/sönder på HV batteriet. Detta innebär att vi kan via olika mättningar samt uteslutningsmetoder lokalisera felet på cellnivå. Vi kontaktar kund för att ge en offert på reparation. Efter godkännande av offert reparerar vi de defekta delarna, testar så att allt fungerar (både en, två och tre gånger). Detta sker genom att vi bland annat kör bilen i 1000km inkl. Supercharger laddningar. När vi är klara så har kunden 2års garanti eller 4000mil, vilket som inträffar först. Garanti gället endast för de delar av HV batteriet som vi har reparerat. EV Repair & Convert AB ansvarar inte för bilens andra garantier/förmåner.


Vi har längre garantier att erbjuda. Här är några exempel. 

Prisklass 1: 2år eller 4000mil ** på endast den/dom moduler vi reparerar. 

Prisklass 2: 2år eller 4000mil ** på hela HV batteriet.

Prissklass 3: 4år eller 8000mil ** på hela HV batteriet (ingår en "Umbrella valves" service efter 2år för att bibehålla garantin).



** Vilket som inträffar först.

 

 

Hur fort kan ni reparera ett HV batteri?
Detta kan variera, själva arbetet tar minst 5h men kan ta upp till några dagar beroende på komplexiteten av defekten. Detta kan vara svårt att avgöra innan man har öppnat upp boxen. Är ventilerna igensatta så är det teknikern på plats som bestämmer om det är rengöring eller byte av ventiler som behövs. Rengöringsarbetet tar mellan 4-6h. Det finns fall där allt flyter på och vi hittar inga överraskningar i boxen, men så finns det andra fall där vi behöver utföra en massa delmoment innan vi kan påbörja reparation av defekten i HV batteriet.

 

 

Vad kan jag som ägare göra?
Du kan ta en bild på varningsmeddelanden som finns på din MCU (stora skärmen), klicka på lilla varningstriangeln som brukar dyka upp vid förarens namn. Där bör du kunna se lite olika felkoder. Kontakta oss och skicka gärna bild/erna till info@evrepair.se
Efter ett första samtal så vet vi lite mer. Vi vill nämna att det finns enstaka fall där det är för sent att rädda HV batteriet eftersom det är så pass mycket jobb att det inte lönt att reparera. Detta skulle innebära ett större projekt. Vi konsulterar alltid med kunden oavsett vilket fel/defekt vi hittar och om det är reparationsbar. Det finns inte mycket vi inte kan reparera men väntar man för länge (trots varningar) med en reparation ökar risken markant att defekten inte kan repareras. Så hör gärna av Er så fort ni har något problem med HV batteriet eller Drive Unit för konsultation.

 

 

Vad kostar det?
Kostnad för en reparation av HV batteriet beror på komplexiteten hos defekten, en offert ges till Kund för godkännande innan reparation påbörjas. Vi utvecklar ständigt nya metoder för att bli mer effektiva samt reparerar mer (utöka garantitid samt fler miltal), självklart utan att tumma på kvalitet.

riser kan komma att ändras. Kolla alltid med oss först.
I skrivande stund så ligger en normal HV batterireparation från 35 000kr.
Felsökning av HV batteri kostar 4000kr.



Förebyggande arbete:

Inspektion och rengöring av Umbella valves 6000kr, första rengöring.

Inspektion och rengöring av Umbella valves 4500kr, efter att en första rengöring har utförts.


 

Priser är exkl. moms. Priser kan komma att ändras och vi reserverar oss för eventuella fel.
Priser kan komma att ändras. Kolla alltid med oss först.

 

 

Vad händer om ni inte kan reparera mitt HV batteri?

Skulle vi bedöma att Er defekt hos HV batteriet inte är reparationsbar så är alternativet att byta ut hela HV batteriet hos Tesla eller Oss. Finns då remanufactured eller helt nya HV batterier (2 helt olika priser) att tillgå. Vi kan köra/bärga bilen dit ni önskar (inom Malmö). 

Kostnad för felsökning av ej reparationsbar HV batteri ligger på 2 000kr.

Priser är exkl. moms. Priser kan komma att ändras och vi reserverar oss för eventuella fel.


 

Kontakta oss via mail eller mobil/WhatsApp +46739492480

 

Tags. 

#HV batteri, #u029, #f107, #f027, #f036

Grattis Tesla ägare! Nu reparerar vi HV Batterier samt drive unit! Först i Sverige!!

Kunder som inte vill vända sig till Tesla, vi hjälper er :)

Drive unit EV repair 1
IMG-20230112-WA0012
drive unit 4
IMG-20230112-WA0013
Drive unit EV repair 2
IMG-20230112-WA0014
Drive unit EV repair 3

Vanliga frågor om


Drive Unit 

 


Vad är Drive Unit?
Detta kan man förenklat säga är din motor, men tittar man vidare inne i ”lådan” så hittar man inte bara motorn utan även en växellåda med en inverter. I din Drive unit har du inverter/växellåda/motor, allt i ett kompakt låda.

 

 

Men vad gör dessa?
Motorn tar ström från HV batteriet men via invertern som omvandlar likström till 3fas (grovt förenklat). Det går att fördjupa sig om detta mer på nätet om man så önskar, gör gärna det om intresset finns. Motorn driver kugghjulen i växellådan, kugghjulen i sin tur driver fram drivaxlarna som sedan ger dig 2,1 sec på 100m! Dessa komponenter måste kylas ner kontinuerligt för att annars blir det för varmt. Slitage i Drive unit kan ge dig som Kund olika bekymmer (varningar). Till slut så får bilen informationen att den inte är säker och måste stänga ner sig själv.


Exempel på olika varningar/bekymmer man kan få:

  • ”Kan ej Köra, För låg nätspänning”
  • ”Bilen kanske inte startar igen, service krävs”
  • ”Minskad effekt, Fordonssystemen stängs av"


Får du dessa fel är har du två alternativ. Alternativ 1: Tesla byter din Drive unit till en remanufactured drive unit där historiken på den remanufactured Drive unit är okänd. Alternativ 2: Vi plockar isär din Drive unit, reparerar den för cirka en <50% av kostnaden. Här behåller du din Driv unit och har kvar all historik. Garanti för detta arbete är 1år eller 2000mil, vilket som inträder först.

 

 

Vad gör ni med min Drive unit som vägrar rulla?
Vi mäter och identifierar de komponenter som visar ett felaktigt värde. Efter att ha lokaliserat felområdet så börjar vi analysera mer djupgående vilka typ av reparation som kommer att krävas.
Är det ”milling sound”, alltså att den låter lågt och högt ”pitching” ljud (frekvens) så har vi lösningar på detta.
Är det att den rullar inte alls och bilen stänger ner sig, även här har vi lösningar.
Men har kylvätska kommit i kontakt med rotorn inne i motorlådan så är det mest troligt svårt att rädda. Detta innebär ett större projekt. Självklart kommer Kunden att få en offert för godkännande innan arbete påbörjas.

 

 

Vad ska jag som ägare göra?
Vara uppmärksam på förändringar. Bilen skall ”inte låta” (ovanligt högt för dem som sitter där bak). Bilen ska accelerera utan att skapa vibrationer osv. Vi erbjuder möjligheten att utföra en kontroll av din Drive unit. Har vi tur så kan vi fånga problemet tidigt! Kostnaden blir lägre än om din bil måste bärgas till oss och sedan kanske din Drive unit inte ens går att rädda.

 

 

Vad kostar då dessa kontroller och reparationer?
Det beror på vad som är defekt och tiden vi behöver lägga ner.

I skrivande stunder kostar en reparation minimum 20 000kr, kan kosta upptill 30 000kr. Det tar tid att demontera och komma åt rätt delar. Vi utför ett flertal tester innan vi lämnar tillbaka bilen för att säkerhetsställa att reparationen har gått rätt till. Allt för att du som Kund ska kunna ge dig av på dina äventyr igen, bekymmersfritt.
Kontroll av Drive unit ca 2 000kr. Tar ca 2h. Efter kontrollen så meddelar vi resultat och planering om eventuella åtgärder krävs.

Priser är exkl. moms. Priser kan komma att ändras och vi reserverar oss för eventuella fel.

 

Hur lång tid tar det?
Det kan ta allt från 6-12h upptill några dagar för en reparation, detta beror på från fall till fall.

 

 

Vänta inte för länge, kontakta oss via mail eller mobil/WhatsApp +46739492480

 

Tags.

#HV batteri, #u029, #f107, #f027, #f036

Bärgning av fordon 

 


Har ni möjligheter att bärga min bil till er?
Vi samarbetar med flera transportföretag. Vi kan ta reda på aktuell pris för bärning och förmedla detta till Er (ingen pristillägg). 


Betalning?
Bärgningskostnaden lägger vi på slutfakturan, vill man betala bärgaren direkt går detta självklart att ordna. 

 

Vid bärgning från Tesla servicecenter (efter skriftligt godkänanade av offert).

  1. Vi anger tid och dag för upphämtning.
  2. Därefter så meddelar kunden till Tesla att en bärgare kommer och hämtar bilen.
  3. Bärgaren lastar på och får nyckeln* och kör bilen till oss. Kunden behöver inte vara på plats, det räcker att servicecentern har blivit informerad.
  4. Bärgaren överlämnar er bil till oss och vi tar över ansvaret.
  5. Vi sätter igång med reparation.  

 

* Bilen är under bägarens ansvar.

 

Kontakta oss via mail eller mobil/WhatsApp +46739492480

 

Note: EV Repair & Convert AB.

BILDER


Fler kommer...